2022. november 13., vasárnap

DAColjunk a gyári készülékekkel!

 

Szóval az erősítő megvolt, de valamin kellett volna hallgatni szeretett CD-imet. Utoljára adtam el a Micromega Stage 4-et, így adott volt a futómű, mivel rendelkezett SPDIF (Sony/Philips Interface Format) kimenettel. Ez a gyakorlatban egy RCA csatlakozót jelentett, amelyen keresztül a futómű kiadta a digitális jelfolyamot.

Nyilván DIY DAC fog érkezni, mivel az anyagi keretek szűkösek, de milyen?


Már 2011 óta tagja vagyok a magyar audiodiyers.hu közösségnek, amely akkoriban az egyetlen normális webhely volt a DIY-erek számára. Természetesen ez sem volt mentes a magyarokra jellemző heves vitáktól és hajcibálástól, de legalább jól szórakoztam:-)

Szerencsére mostanra a kemény mag lehiggadt, illetve nagyon erősen moderálnak, ezért már én is fel merek tenni kérdéseket, projekteket. Nektek is javaslom az elolvasását, mivel nagyon képzett, okos emberek írnak be és adnak is segítséget, ha esetleg valahol elakadnál. Engem is sokszor átlendítettek a holtponton vagy egyszerűen segítettek egy-egy áramkör működésének a megértésében.

További bónusz, hogy akár rá lehet menni egy-egy ottani projektre is, a siker garantált.


Egyik este éppen az oldalon bóklásztam, amikor megláttam a Wolfson és ESS DAC-ról szóló témát.

Nagyon lelkesek voltak a tagok és ez felkeltette a figyelmemet, ezért utána néztem, hogy miről is van szó.


A Wolfson Electronics egy skót mikroelektronikai cég volt, amely alapvetően a digitális jelfeldolgozásra és átalakításra specializálódott. 1984-ben alapították Edinburgh-ban és az évek során nagy hírnévre tett szert precíziós DAC-ok, receiverek fejlesztésében, gyártásában. A 2000-es évek elejére olyan nagy cégek beszállítója lett mint az Apple, a Samsung illetve az LG. Az iparágban köztudomású volt, hogy ezek a létező legszebb hangzású átalakítók ( kivétel a hagyományos 16 bites átalakítókat). A versenytársa a CIRRUS Logic volt, amely hasonló területen tevékenykedett, de jóval nagyobb volt.

És sajnos ez okozta a vesztét is a Wolfson-nak, mivel a Cirrus Logic 2014 áprilisában 291 millió fontért megvásárolta.

Természetesen azonnal megszüntette az összes Wolfson termék gyártását, ezzel beszántva az egyik legígéretesebb gyártót a piacon. Nagyon szomorú lettem amikor megtudtam a hírt.......


Na de még nem tartunk itt, 2012-ben még dübörgött a cég, sorra jelentek meg a később legendássá vált receiver és DAC chip-ek. A weboldalon nagyon lelkes beszámolókat olvastam az akkori csúcs receiver+DAC kombiról, ez volt a későbbiek folyamán a legjobbnak tartott WM8805+WM 8741 páros.

Felvettem a kapcsolatot az egyik kedves fórumtárssal, akinek már volt megépített panelja és sikerült eljutnom hozzá meghallgatni. (Mára az egyik legjobb barátom lett:-)) Az egyik hétvégén leugrottunk Apukámmal, hogy meghallgassuk. Azt már tudtam, hogy illő környezetben fog zenélni (300 B Dénes Péter-féle monoblokkok, Shigaclone futómű, Wolfson DAC, Proac Response 2.5 replika hangsugárzók)

A meghallgatás abszolút sikeres volt, ez a panel rendkívül szépen, ritmikusan szólt és simán kiszolgálta a többi igen komoly részegységet. Apukám azon lepődött meg a legjobban, hogy ,ilyen szépek a hangszerhangjai(mint említettem Ő zenélt is régen és egyébként abszolút hallással rendelkezett).

Az egész lánc egységesen kiválóan szólt és bizony itt már órákig tudtunk zenét hallgatni, de közben lehetett beszélgetni is, nagyon érdekes élmény volt.


Mivel alapvetően biztonsági játékos vagyok, ezért elhatároztam, hogy otthon valami hasonlót fogok megépíteni, természetesen a saját számízem szerint.

Tehát először a DAC-ot kellett megépíteni. Szerencsére a 2000-es évek végére a kínai ipar akkorát fejlődött, hogy elkezdett jó szokás szerint vadul másolni mindent kiváló minőségben (mint régebben Japán).

Nem volt ez másként a hifiben sem, megjelentek a másolt hifi készülékek és diy audio kittek lehetőséget adva a kispénzű hifistáknak ahhoz, hogy megépítsék vagy megvegyék álmaik készülékeit. Természetesen a gyakorlatban nem ilyen egyszerű a helyzet, ezt egy későbbi bejegyzésben kifejtem.


Az ebay-en találtam is megfelelő kittet, amelyet megrendeltem és néhány héten belül boldog tulajdonosa lettem egy panelnek és egy kupac alkatrésznek. A panel kiváló minőségű volt és az alkatrészek sem voltak rosszak. Apukám nekilátott, hogy összeszerelje, egyetlen probléma egy SMD alkatrész beforrasztása volt, de ezt megoldotta.



 

Az első bekapcsolás után már tudtam, hogy jó ötlet volt megépíteni. Remekül szólt és én nagyon boldog voltam. Összehasonlítottuk később a barátom DAC-jával, amely azért jobb volt( ez érthető, mert trafós kicsatolású volt, néhány alkatrésszel csak a jelútban). A meghallgatáson láttam, lehet ezt még fejleszteni. Mivel akkoriban fogalmam sem volt a szinergiáról, ezért klasszikus módon a kimeneteken csücsülő műveleti erősítők cseréjében láttam a megoldást.

Kaptam hozzá egy kapcsolási rajzot is e-mailben, mi lenne a probléma?

Ekkor jött a hideg zuhany , hogy valami nem stimmel, egy kis aprócska dolog: a rajzon ha jól emlékszem 1 db 5 V-os SMD táp ás 4 db 3,3 V-os táp látható. Akárhogy is számoltuk nekünk 2 db 5 V-os és 4 db 3,3 V-os táp volt a panelon feltüntetve illetve leszállítva. Hm ez érdekes.....Hát akkor nézzük a többi alkatrészt:3 db dual op.amp-nak foglalat. Lássuk a rajzot!

ÖÖÖÖ, de hát itt 2 dual és 1-1 db single op.amp. van!
Hogy is van ez? Na túrjuk meg a netet. A diyaudio.com-on találkoztam néhány sorstárssal. Kiderült elolvasva a hozzászólásokat,hogy ott is belefutottak hasonló problémába. Az elküldött rajz a V1.7-es verzió volt. Jöhet a következő kör ,hogy ugyan már küldjenek egy V 1.9-es rajzot.

Vártam, vártam nem jött. Újabb nekiveselkedés a neten, megvan a V 1.9 kapcs.rajz!

Itt már végre minden jó volt, úgy hogy elkezdődhetett a csere-bere. Először is rendeltem néhány, nekem szimpatikus műveleti erősítőt. Ezek közül kiemelném az ST gyártmányú TL071-et, amelyet berakva egészen megváltozott a hangja a DAC-nak, jóval felnőttesebb, zeneibb lett. A végén egy kevert mix lett a befutó Apukám és nekem is a legnagyobb meglepetésére.

Itt már sejtettem, hogy az audio DIY-erkedés nem egy egyszerű menet, nem csak az alkatrészek beforrasztásából áll és ezt a sejtésem igazolta később a Kondo KSL-M77 replika megépítése is.


Itt akár be is fejezhetném a dolgot ,mivel a láncomnak igen-igen jó hangja volt otthon. Csak emlékeztetőnek: Micromega Stage 4 CD játszó, most futómű, Wolfson WM 8741 DAC, HTA-30 erősítő, Epicure Microtower 2 hangsugárzók.


Igen ám, csakhogy elkapott a gépszíj és a barátomnál megláttam egy deszkán a Shigaraki klón futóművet.......


 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A TANK új csapágya

  Ez csak egy nyúlfarknyi bejegyzés lesz, mivel „csak” a TANK új csapágyáról szól. A lényeg az , hogy megérkezett az Audiovault-tól a csapág...