2022. november 5., szombat

A DIY Audio kezdete



 Ezután a kitérő után ugorjunk vissza a DIY audio-s kezdetekre.

 

Mint említettem, Édesapám esztergályos majd műszerész lett. Hosszú éveken keresztül a GELKA-nál (ez egy régi elektromos szerviz hálózat volt a rendszerváltás előtt) dolgozott, ahol szakmányban javítottak vacaknál vacakabb készülékeket. Egy dolog miatt viszont ez rendkívül hasznos volt, nagyon magas szintre fejlődőtt a hibakereső és megoldó képessége. Erre viszont nekem volt szükségem, mivel elektronikai analfabéta révén nekem fogalmam sem volt egyikről sem.


Ugyebár az előző posztomban említettem, hogy gyakorlatilag mindent eladtam, így ott álltam erősítő nélkül. Ja, meg kell még említenem, ez a későbbiekben fontos lesz, hogy a halfnote.hu ajánlására vettem egy Epicure Microtower 2 hangsugárzót kereken 20eFt-ért, ami a töredéke volt annak az összegnek amit belefeccőltem eddig a hifibe.

Ez a kicsi hangsugárzó hosszú évekig szolgált, erről fogok majd egy külön cikket írni, nagyon érdekes konstrukció.



Na akkor vissza az erősítő témához. Szóval ott vakargattam a fejem, hogy most mi legyen, amikor beugrott, hogy Huszti Zsolt a Heed Audio tulajdonosa, konstruktőre annak idején kiadott egy Hang és Technika elnevezésű újságot. Nagyon megkedveltem a stílusa, magas színvonala miatt és szabadidőmben szívesen lapozgattam. Itt találtam rá egy cikkre, amely egy régi angol erősítő feltámasztásáról szólt kit formájában. Ez az erősítő az ION Obelisk volt, amelyet HTA-30 néven propagáltak némileg átalakítva. Édesapámmal konzultálva megállapítottuk, hogy Neki ezt ujjgyakorlat megépíteni, úgyhogy az alkatrészeket beszerezve meg is építette.


Természetesen a kedves fiacskája nem lett volna az ami, ha nem nyúl bele az eredeti konstrukcióba. Tehát az eredetileg 160VA-es táp ki lett bővítve 2x160VA-re kvázi monoblokkosra, illetve a tápegység puffer kondijai is meglettek növelve, mégpedig úgy, hogy a trafó felőli oldalról indulva egyre csökkenő értékű kondik lettekbekötve. Az elgondolás az volt, hogy a nagyobb értékű kondikból elvileg lassabban nyerhető ki az áram, ezért ha előtte kisebbek értékűek lesznek, azokból gyorsabban lehet kivenni az áramot a gyors tranzienseknél,így maga a végfok is gyorsabb lesz.


Kedves szakértők, kérlek ne nevessetek ki annyira:-)


Apukám már nem is mondott semmit csak bekötötte őket... és lefordult a székről, amikor meghallgattuk. Amit hallottunk bizony egy más liga volt, főleg a gyári cuccokhoz képest.

Az erősítőnek olyan ritmikája volt, hogy amikor egy diszkó zenét hallgattunk simán elkezdtünk táncolni. Pokoli gyors volt, éle volt a hangoknak és a mikro információk is gyönyörűen átjöttek.

A hab a tortán a hangszerek hangja volt, hihetetlenül élethűek voltak klasszikus zenén is. A kis Microtower-ek megtáltosodtak és énekelni kezdtek. Ami még érdekes volt, az a koncertek hangzása, ahol olyan jelenlét érzetem volt mint még soha.

A végeredmény parádés lett, jellemző, hogy 7 éve hallgatom és igazából egyenlőre csak a 300BN triódás végfokok tudtak hangzásban ráverni.

Közben lett némi alkatrész csere is, ami magasabb szintre emelte az erősítőt, a jelútba a TAKMAN cég szén ellenállásai kerültek, utólag után olvasva jó helyre.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A TANK új csapágya

  Ez csak egy nyúlfarknyi bejegyzés lesz, mivel „csak” a TANK új csapágyáról szól. A lényeg az , hogy megérkezett az Audiovault-tól a csapág...