2022. november 26., szombat

A mikro torony (Epicure Microtower 2)

 


Amikor a Triangle Zephyr II hangsugárzót eladtam, átmenetileg hangfal nélkül maradtam. Ugyebár a hifis hangsugárzó nélkül nem is létezhet és amíg eldöntöttem, hogy milyen monitor sugárzót veszek, szükségem volt valamire ami szól. Nem voltak nagy elvárásaim, csak valami szóljon valahogy...

Ebből lett életem egyik legnagyobb hifis meglepetése.

A netet böngészve éppen olvasgattam a halfnote.hu-t, ahol egy érdekes cikkbe botlottam. Ebben teszteltek egy vintage Epicure Microtower 2 hangsugárzót és el voltak ragadtatva a hangjától, főleg a koncert felvételeknél. Az írás szerint nagyon jól átadja az eredeti felvétel atmoszféráját, hangulatát. Bár egy kicsit szkeptikus voltam, azért rákukkantottam a neten a cégre.

Jöhet egy kis történelem.

Az Epicure céget 1970-ben alapította Winslow Burhoe az Egyesült Államokban, aki egy általa kialakított modulból szeretett volna hangsugárzókat gyártani. Egy modul egy csipogóból és egy nyolc hüvelykes (kb. 20cm-es átmérőjű) mélysugárzóból állt. Ennek és a hat hüvelykes (15 cm átmérőjű) mélysugárzóból álló modulból sokféle hangsugárzót lehetett gyártani. Ezek rendkívül széphangúak és megbízhatóak volt, az USA-ba nagy sikert aratott az elgondolás. Az idők folyamán nagyon sok fajta hangsugárzót gyártottak, de sajnos a piaci versenyben alulmaradtak a nagy cégekkel szemben, így a 90-es években a Harman International felvásárolta és ahogy szokásos bedarálta a márkát.

Nagyon érdekes elrendezésű hangsugárzókat gyártottak, a nagy részük omnidirekcionális (kb. mindenfele sugárzó) rendszerű volt. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a modulokból elhelyeztek 2-3-4-et a hangsugárzó oldalain. Ezáltal nem egy pontból történt a hang sugárzása mint egy normál hangsugárzónál hanem a hangsugárzó megfelelő oldalain is, ezáltal a hallgatási pont nem egy kis területre korlátozódott hanem egy jóval nagyobb területre, szerencsés esetben a szoba teljes területére. Érdemes felmenni az Humanaudio honlapjára ahol nagy érdekes konstrukciókat tudtok megtekinteni. Ami a legérdekesebb, hogy ezekhez a régi hangsugárzókhoz még mindig lehet kapni hangszórókat sőt kitteket is! Ráadásul elfogadható áron.

Szóval a tesztet elolvasva úgy gondoltam, hogy egy ilyen idősecske hangsugárzó pont megfelelő az átmeneti időszakra. Szerencsém volt, mert a cikk elolvasása után a halnote hirdetési oldalán 20e Ft-ért találtam egy szörnyű állapotú, de működőképes Microtower 2-t. Ez pont az az omnidirekcionális hangsugárzó volt, amiről olyan jókat írtak. 20e Ft már akkor is aprópénz volt érte, úgy hogy nem gondolkoztam sokat, megvettem.

Nagy baj nem lehet, maximum buktam a lóvét-gondoltam. Alant meg tudjátok nézni a konstrukciót, nagyon érdekes. A két kis mély-közép a doboz jobb és bal oldalán kapott helyett, míg a két csipogó elöl-hátul helyezkedett el.


 




Még a régi lakásunkban (panel) a nappaliban állítottam fel őket. Bekötöttem és meglepődtem. Olyan térhatással zenélt ez a kis dobozka, hogy a mai hangsugárzók a fasorban sincsenek hozzá. Természetesen ez nem az a tűéles képalkotás ami a szuper monitorokra jellemző, de nem is erre tervezték. Viszont a szoba bármely pontjában élvezetesen muzsikált. Gyorsan feldobtam egy Peter Gabriel koncertet és elképedve hallgattam. A halfnote-os cikk minden szava igaz volt, a koncert hangulatát, a nézők ujjongását, a számok ívét elképesztően adta vissza. Mintha ott lettem volna. Ahogy hallgattam, elgondolkoztam, hogy régen milyen szuper hangsugárzókat gyárthattak, ha egy ilyen öreg sípláda képes ilyen hangulatot kelteni. Még a Feleségemnek is tetszett, főleg a fehér színe miatt:-) Amikor átköltöztünk a jelenlegi otthonunkba és lett egy dedikált zenehallgató szobám, na itt aztán megtáltosodott, nagyokat koncerteztünk.


Summa summárum hatalmas vétel volt, túlélte a Quad-ot is, egyedül a később elkészült Proac replika tudta csak lezenélni, de azt a koncert hangulatot a mostani rendszerrel egyenlőre csak megközelíteni tudta. Egyetlen hátránya volt a doboznak a korán kívül, az, hogy a kis tenyérnyi hangszórók nem tudták azt a brutális lendületet, mélyeket, dinamikát hozni mint a Proac. De nyilván az már egy másik ligában játszott. Egyébként a Quad hozzá képest egy ványadt hangú valami volt. Mondjuk tervbe van véve egy EPI kitt összerakása is, mert azt a hangot egyszerűen nem tudom kiverni a fejemből. Szerencsére van egészen nagy méretű példány is, amiről mindenki szuperlatívuszokban mesél. Sajnos tartok tőle, hogy a jelenlegi útirányba a szinergia miatt nem fér bele, bár semmi sem lehetetlen, mivel az összehangolásban van már némi tapasztalatom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A TANK új csapágya

  Ez csak egy nyúlfarknyi bejegyzés lesz, mivel „csak” a TANK új csapágyáról szól. A lényeg az , hogy megérkezett az Audiovault-tól a csapág...