2024. január 22., hétfő

A TANK újra támad. Dual 1229.

 

Hát akkor csapjuk a közepébe!


Az idler (dörzshajtású, leírás itt) lemezjátszók legkényesebb alkatrésze a dörzskerék. Valójában ha egy strapabíró szerkezetről beszélünk akkor ez az egy alkatrész kophat el és valójában a hangminőség nagy része rajta múlik.Úgymint a dübörgés szintje, nyávogás, sebességtartás, erő. Mivel a Dual-ok ebből a szempontból erőteljesen túlméretezettek, a motor bivalyerős, a tányércsapágy az örökkévalóságnak készült, ezért erre az alkatrészre érdemes odafigyelni. Nekem annyira sikerült, hogy mivel ehhez a hajtáshoz nem konyítottam, kézzel nyúltam a futófelületre amikor megnéztem, hogy miért nyekereg. Sikerült úgy bezsíroznom a kezemmel, hogy öröm volt hallani és mérni a nyávogást. Esküszöm mintha tíz macsek vernyákolt volna a lemezjátszóban:-)

Utána néztem a dolognak és persze az első szabály mi volt? Kitaláltátok, fedetlen kézzel ne nyúlj az idlerhez! Egy alapos tisztítás és olajozás után megszűnt a csúszás és a nyávogás is, igaz, hogy az ötödik kísérletre.... Az idler siklócsapágya iszonyúan elkopott, lötyögött a tengelyen, látszott ezen semmilyen olajozás nem segít. 


 


 

Szóval kellett egy új. De milyen? A NOS (New Old Stock, eredeti gyári csomagolású új) darabokban nem bíztam, mivel 50 év az 50 év, ez alatt a legjobb gumi alkatrész is károsodik. Van néhány felújító, de ezek a csapágyon nem segítenek. Maradt egy kiváló kanadai cég ,az Audiovault, ahol XXI-ik századi technológiával gyártanak precíziós idlert a TANK-hoz. És azt, hogy ez precíziós gyártás kéretik komolyan venni, simán verik a régi német technológiát. A Korf Audio régen cikkezett arról, hogy milyen jó lenne a mai kor tudásával, anyag használatával gyártani idler hajtású lemezjátszót. Nos ha az Audiovault-on múlik ez a kor lassan elérkezik. Amikor kibontottam a csomagot, fantasztikus minőségű alkatrésszel néztem farkasszemet. Egészen új oldaláról közelítették meg a problémát, a tányér természetesen CNC-s és ami a legfontosabb, hogy az idler tányéron köszörülték meg a gumi felületet, így rendkívül pontos lett a végeredmény. Ezen kívül kaptam hozzá nejlon grafit távtartó gyűrűket, ezek az olajjal együtt további kenést biztosítanak az immár új csapágynak, ezáltal csökken a nyávogás és a dübörgés. A bejáratás 12 h 45 RPM-en, ezt betartottam, de már alig vártam, hogy kipróbáljam, hogy hogyan szól a lemezjátszó. Van egy lemezjátszó fordulatszámmérő alkalmazás a telefonomon és ezen 0,09%-ot mértem! Szűrő nélkül. A világ egyik legjobb lemezjátszójának a Technics SP-10 mk3-nak a nyávogása 0,015% WRMS szűrővel ami nyilvánvalóan jobb értéket ad, de szűrőzve van. 



 

Vajon mit számít ez a hangban? Csalódnotok kell, de mindent, ami számomra egy kicsit érthetetlen.

Mert mi köze van a nyávogás csökkenésének a magas hangokhoz? Vagy a térhatáshoz? A ritmikával volt egy kis problémám, mivel nem hozta teljesen a Shigaraki CD futómű ezen paraméterét, most a sarkában liheg, a slam (a hangszerek”húzása”) már a régi idlerrel is kiváló volt, most emelkedett egy jó nagyot, ugyanígy a stabilitás is. Ez már a Townsend Elite Rock (angol szíjhajtású referencia lemezjátszó) szintje higgyétek el. És a csend! Az  valami eszméletlen, nemcsak maga a mechanika, hanem a csendből előbukkanó hangok is. Ebben a Regá-m király volt, de most már beértük őt is. El se tudom képzelni, hogy milyen lenne egy mai szuper minőségű dörzshajtású lemezjátszó. Bár a vezérhangya már elindult.......

Szóval ha valaki szeret kalandozni, hajóra fel!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A TANK új csapágya

  Ez csak egy nyúlfarknyi bejegyzés lesz, mivel „csak” a TANK új csapágyáról szól. A lényeg az , hogy megérkezett az Audiovault-tól a csapág...